در دنیای امروز، عملکرد مثبت در حوزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار، از نشانه های حرفهای گری برای یک کسب و کار موفق است. گزارشدهی مسئولیت اجتماعی (CSR) یا گزارشدهی پایداری (SR)، مفهومی است که با گسترش روز افزون اهمیت توجه دنیای کسب و کار به مسائل جامعه و توسعه پایدار متولد شده و شرکتهای زیادی در دنیا و حتی ایران به آن ورود کردهاند. طبق استاندارد ISO 26000 سازمانها باید در بازههای زمانی مناسب، راجع به عملکردشان در حوزه مسئولیت اجتماعی به ذینفعان گزارش دهند. این گزارش ریسک ها و فرصت های شرکت ها در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی را شفاف تر می سازد. توسعه پایدار به معنی توجه همزمان و متوازن به اقتصاد، جامعه و محیط زیست، یکی از مهمترین مفاهیم توسعه در عصر حاضر است. توجه روزافزون کشورها و شرکتها به این موضوع و تدوین سیاستهای خود در این راستا، نشانگر این امر است. به همین دلیل، تدوین گزارشهای پایداری (مسئولیت اجتماعی) شرکتها و سازمانها، آنها را قادر میسازد تا علاوه بر تدوین یک گزارش استراتژیک برای توسعه خود، نقاط قوت و ضعف عملکرد خود در سه حوزه اقتصاد، جامعه و محیط زیست را شناسایی کرده و همچنین، رویکردهای خود در راستای توسعه پایدار را برای جلب نظر ذینفعان ابراز کنند. معتبرترین ابزار گزارشدهی پایداری، استاندارد GRI است که بیش از 90% شرکت های جهان از آن برای تدوین گزارش خود استفاده میکنند.